Νίκος Πηλός

Ο Νίκος Πηλός είναι βραβευμένος φωτορεπόρτερ και κινηματογραφιστής με έδρα την Αθήνα. Έχει ταξιδέψει εκτενώς για να καταγράψει πολέμους, φυσικές καταστροφές, φτώχεια, κοινωνικοοικονομικούς αγώνες και πολιτιστικές αλλαγές. Η δουλειά του δημοσιεύεται τακτικά σε κορυφαίες διεθνείς εφημερίδες και περιοδικά, και εκτίθεται σε όλη την Ευρώπη και στις ΗΠΑ.

Από το 2008 και μετά ασχολήθηκε με την ελληνική και την κυπριακή οικονομική κρίση και ύφεση, τους κοινωνικούς και πολιτικούς μετασχηματισμούς στην Τουρκία, την άνοδο του εθνικισμού στην Ευρώπη και την προσφυγική κρίση.

Έχει δώσει διαλέξεις ως προσκεκλημένος ομιλητής και ως λέκτορας στο New York University, στο Columbia University School of Arts, στο Πανεπιστήμιο Princeton, στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Πρόσφατα έλαβε υποτροφία από το ινστιτούτο Fulbright στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης για το πρόγραμμα «New Media» και δίδαξε στο NYU Tisch school of the Arts ένα μάθημα με τίτλο Φωτογραφία και Δημοκρατία.

Το 2017 δημοσίευσε το φωτογραφικό λεύκωμα «Trapped» (Παγιδευμένοι), στο οποίο απεικονίζεται η ζωή των προσφύγων στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της ελληνικής κρίσης και του Βαλκανικού μεταναστευτικού δρόμου. Το 2022 δημοσίευσε το βιβλίο με τίτλο «Kiev under Siege» (Κίεβο υπό Πολιορκία) που περιγράφει τη ζωή των ανθρώπων που αποφάσισαν να μην εγκαταλείψουν τα σπίτια τους κατά τη διάρκεια των βομβαρδισμών της πόλης.

Η δουλειά του έχει λάβει πολλές διακρίσεις (POY 2021, 2020, 2016, 2014, World press Photo 2017, NPPA 2014, CHIP 2012,PX3 2020, 2016, 2014, 2013, 2012 and VISUALLEADER 2016 μεταξύ άλλων) και έχει εκτεθεί σε πολλές πόλεις (Roma Fotografia, Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Kolga Tbilisi Photo Festival, Angkor Photo Festival, Cambodia, Contemporary Museum of Cologne, House of Photography, Hamburg, Zingst Photo festival, Athens Photo Festival, Moving Walls 21, Open Society Foundation, New York, Visa Pour L’Image Festival, κλπ).

Τα Προσφυγικά της Λεωφόρου Αλεξάνδρας είναι ένα ζωντανό ιστορικό μνημείο που αναγνωρίζεται ως ένα από τα σημαντικότερα αρχιτεκτονικά οικοδομήματα του 20ού αιώνα στην Ελλάδα, και ένα διαχρονικό σύμβολο της φτώχειας και του εκτοπισμού. Το Bauhaus συγκρότημα χτίστηκε τη δεκαετία του 1930, αποτελούμενο από 8 οικοδομικά τετράγωνα 228 πανομοιότυπων διαμερισμάτων, για να στεγάσει τους Έλληνες πρόσφυγες που έφτασαν από την Τουρκία μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο

Από το 2000, εγκαταλελειμμένο από το κράτος, αφέθηκε να παρακμάζει, αποτελώντας τόπο ποικίλων παράνομων δραστηριοτήτων. Το 2010 μια αναρχική ομάδα αποφάσισε να λάβει δράση καταλαμβάνοντας τα κτίρια. Από τότε και έως σήμερα τα Προσφυγικά συντηρούνται και κατοικούνται από πάνω από 500 άτομα από 30 διαφορετικές εθνικότητες. Οι λιγοι, αρχικοί, εναπομείναντες κάτοικοι των Προσφυγικών έγιναν γείτονες με μετανάστες και πρόσφυγες, με φτωχούς ανθρώπους, που έχουν χάσει το σπίτι τους, πρώην χρήστες, πρώην κατάδικους, με ακτιβιστές και μέλη διεθνιστικών πολιτικών οργανώσεων. Πλέον ζουν αρμονικά, μέσα σε μία ασυνήθιστη κοινότητα, που λειτουργεί με τους κανόνες μιας αμεσοδημοκρατίας και διέπεται από τις αξίες της αλληλεγγύης και της αυτοοργάνωσης.

Η κοινότητα λειτουργεί μέσα από τακτικές συνελεύσεις που ασχολούνται τόσο με τα εσωτερικά ζητήματα των κατοίκων της αλλά και με την κοινωνικοπολιτική της δράση. Μέσα από τη ΣΥ.ΚΑ.ΠΡΟ (συνέλευση κατειλημμένων προσφυγικών) λαμβάνονται αποφάσεις τόσο σε σχέση με τις καθημερινές ανάγκες όσο και με τις δράσες των επιμέρους δομών της κοινότητας (εκπαίδευση, λογιστικά, υγεία, παιδιά, κοινωνική κουζίνα, κ.λπ.), όσο και σχετικά με την εμπλοκή των Προσφυγικών στους κοινωνικούς αγώνες και τους τρόπους αντιμετώπισης της κρατικής καταστολής.