Άρης Μεσσίνης

Ο Άρης Μεσσίνης γεννήθηκε το 1977 στη Θεσσαλονίκη. Αυτοδίδακτος φωτογράφος, ξεκίνησε τη συνεργασία του με το Associated Press το 1997. Το 2003 εντάχθηκε στο Agence France Presse και από το 2006 είναι ο επικεφαλής φωτογράφος του φωτογραφικού τμήματος του AFP στην Αθήνα.

Η δουλειά του έχει δημοσιευτεί σε πολλά μεγάλα διεθνή περιοδικά και εφημερίδες, όπως τα International Herald Tribune, The New York Times, TIME Magazine, Newsweek, Paris Match Magazine, The Guardian και άλλα.

Έχει λάβει, επίσης, πολλά βραβεία, όπως τα βραβεία Deadline Club of America 2002, τα βραβεία Editor & Publisher photos of the year 2002, το πρώτο βραβείο Fuji Hellas 2005 EPPA, την 3η θέση του διαγωνισμού NPPA Best of Photojournalism 2005, το πρώτο βραβείο φωτογραφίας Prix International du Grand Reportage Sportif Francophone 2005, το 2011 Fotoweek DC Awards 3η θέση (Portfolio Photojournalism/Social documentary), το 2011 Award of AMAN (Alliance of Mediterranean News Agencies), το 2012 Days Japan (Special Prize by Jury), το 2012 Prix Bayeux-Calvados des Correspondants de Guerre (Prix photo professionnel).

Το 2016 έλαβε τα βραβεία Visa d’Or News για το διεθνές φεστιβάλ φωτορεπορτάζ Visa Pour L’image. Επιπλέον, τα βραβεία Pictures Of the Year (POY), 3η θέση για την κατηγορία Single και 3η θέση για την κατηγορία Story. Για τα βραβεία του σεμιναρίου φωτορεπορτάζ της Ατλάντα, 1η θέση για την κατηγορία News Picture Story και 2η θέση για την κατηγορία Spot News και το βραβείο Oliver Rebbot. Το 2017 έλαβε το βραβείο κοινού για τα διεθνή βραβεία φωτορεπορτάζ Days Japan International Photojournalism Awards.

Πολεμικό φωτορεπορτάζ: η δημιουργία της εικόνας μέσα από την καρδιά της σύγκρουσης

Η φωτοειδησεογραφική κάλυψη σε εμπόλεμες περιοχές, πέρα από τη σημαντικότητά της, θέτει τον επαγγελματία σε μια συνεχόμενη «μάχη» με τα όριά του. Αυτά περιλαμβάνουν την ασφάλεια της σωματικής του ακεραιότητας, τη συναισθηματική και ψυχική του υγεία, καθώς και τα ηθικά και δεοντολογικά διλήμματα που καλείται να αντιμετωπίσει καθημερινά.

Όλοι μας έχουμε δει εικόνες από πολεμικές συγκρούσεις και τις φρικτές συνέπειες του πολέμου, όμως ελάχιστοι γνωρίζουν τi ακριβώς βιώνει ένας επαγγελματίας φωτορεπόρτερ, για να καταφέρει να καταγράψει μια στιγμή που θα μεταφέρει την είδηση μέσα από την εικόνα.

Για να κατανοήσουμε τον τρόπο με τον οποίο παράγονται οι φωτογραφίες υπό αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες, πραγματοποιήθηκε μια προσπάθεια καταγραφής μέσω μιας κάμερας τοποθετημένης σε κράνος προστατευτικού εξοπλισμού. Ένα μικρό δείγμα του πώς η εικόνα γεννιέται μέσα στην καρδιά της σύγκρουσης.

Μια σωστά «εκτελεσμένη» φωτογραφία μπορεί να μεταδώσει άμεσα την είδηση και τα συναισθήματα που επιθυμεί να επικοινωνήσει ο δημιουργός της: πληροφορίες, προβληματισμούς, χαρά, θλίψη, οργή, αλλά και ερωτήματα που ανοίγουν το δρόμο για συζήτηση και περαιτέρω προβληματισμό.

Δε θα ήταν όμως εξίσου χρήσιμο να γνωρίζει κάποιος κάτω από ποιες συνθήκες παράγεται μια εικόνα σε πολεμικές καταστάσεις; Θα βοηθούσε να κατανοήσουμε πλήρως τη βαρύτητα και την αξία της, όχι μόνο ως μέσο ενημέρωσης, αλλά και ως προϊόν μιας εξαιρετικά δύσκολης και επικίνδυνης διαδικασίας.